BULETIN DUNĂREAN (17 noiembrie 2020)

SUMAR

  • Caraș-Severin – placă turnantă în procesul de relansare economico-turistică al Banatului istoric în context regional și european
  • Oportunități speciale de formare profesională prin noul parteneriat între CIO-SUERD ”Jean Bart” și Asociația Luncșoara Bihorului
  • Cursul online ”Coach pentru nutriție sănătoasă. Bazele condimentării creatoare” al Catedrei Internaționale Onorifice ”Jean Bart”, valabil acum și în limba franceză
  • Oferta de cursuri online CIO-SUERD ”Jean Bart
Continue reading

ZIUA MARITIMĂ EUROPEANĂ ÎN ROMÂNIA – București, 4 noiembrie 2020

Perspectivele inovării și finanțării proiectelor din Regiunea Dunării și Bazinului Mării Negre prin implementarea Pactului Ecologic European

În data de 4 noiembrie 2020, în sistem hibrid, a avut loc la București, sub egida Comisiei Europene – DG MARE, cea de-a opta ediție a Zilei Maritime Europene, organizată de Fundația EUROLINK-Casa Europei, membră a Rețelei European Network for Education and Training (EUNET), în parteneriat cu Secretariatul Executiv al Consiliului Consultativ SUERD – USH Pro Business. Alți parteneri ai evenimentului au fost: Catedra Internațională Onorifică ”Jean Bart” (CIO-SUERD), Fundația România de Mâine, Danube Forum, Asociația ”Comunitățile Locale Riverane Dunării”. Evenimentul afost organizat în cooperare cu Centre Européen Robert Schuman in Scy-Chazelles (Franța), cu sprijinul financiar al Programului European ”Europa pentru Cetățeni”.

Reuniunea a fost onorată de reprezentantul Biroului Coordonatorului Național SUERD – Ministerul Afacerilor Externe, Consilier Dr. Valentin PANAIT, care a adresat un scurt mesaj în care a reliefat rezultatele recentelor evoluții ale implementării SUERD în cele 14 State Membre, în contextul recentei desfășurări a Forumului Anual SUERD la Zagreb și al preluării Președinției Strategiei de către Guvernul Slovaciei. Totodată, acesta a scos în evidență mesajele adresate de șeful delegației române la Forum, ministrul de externe Bogdan Aurescu, precum și de o serie de propuneri prezentate în cadrul Forumului, în special de către partea bulgară, care s-au concentrat asupra prelungirii pistei europene de veloturism pe teritoriul României.

Un mesaj de salut din partea Consiliului Consultativ SUERD și a USH Pro Business a fost rostit de Conf. univ. dr. Costin LIANU, care ulterior a oferit și o prezentare sintetică a proiectelor fanion susținute prin Consiliul Consultativ SUERD și grupul de clustere create sub egida USH Pro Business.

Coordonatorul General al Catedrei Internaționale Onorifice ”Jean Bart” (CIO-SUERD), Prof. Sever AVRAM, a realizat o scurtă prezentare a tematicii avute în vedere, cu un accent special pe interconectarea ce poate și trebuie transpusă în practică între cadrul oferit de Pactul Ecologic European și Planul Strategic de Economie Circulară pentru România. A fost evidențiată în special oferta de 3,5 miliarde euro rezervate României, cu referire, în mod deosebit, la fondurile direcționate în scopul ecologizării privind modernizarea industriei poluatoare, proiectele bazate pe gazele naturale, susținerea zonelor mono-industriale, precum și investițiile în infrastructură ecologică, mobilitate, transport sau combaterea sărăciei energetice.

În contextul în care dezbaterea a avut loc la scurt timp după marcarea Zilei Internaționale a Mării Negre, E.S. Ambasadorul Maritim Prof. Dr. Ing. Ovidiu Sorin CUPȘA, Președintele secțiunii Europa a Organizației Internaționale Maritime, a procedat la o succintă trecere în revistă a sfidărilor și oportunităților cu care se confruntă mediul maritim, din punctul de vedere al conservării biodiversității, al protecției mediului și al facilitării dezvoltării adecvatea zonei Portului Constanța, precum și a celei metropolitane adiacente.

În cadrul unei prezentări preluate de la Bruxelles, din partea Comisiei Europene – DG Agricultură, Drd Ionuț CUREA s-a focalizat asupra interconectărilor posibile și necesare între aplicarea noilor politici agricole comune UE și consecințele previzionate ale Pactului Ecologic European, cu un accent special pe schimbările pe care este chemată și România să le pună în practică în domeniul agriculturii ecologice și al combaterii efectelor nocive ale schimbărilor climatice.

Din partea Asociației Române de Energie și Economie a Academiei Române, Președintele acestei organizații, Prof. univ. dr. Ionuț PURICA s-a concentrat pe aspectele referitoare la autonomia energetică a României, dar în contextul sporirii profitabilității transferurilor de energie atomică, inclusiv prin cooperare cu alte state partenere.

Din partea Universității Maritime Constanța, Prorectorul Prof. Gabriel RAICU și-a axat prezentarea pe componentele și implicațiile asigurării securității cibernetice în mediul maritim, în special portuar, precum și al sprijinirii cercetării și în special al inovării în acest domeniu de maximă actualitate și în țara noastră.

În rândul vorbitorilor s-a aflat și Dr. Octavian ȘERBAN, Președintele Knowledge Management Institute filiala România a IKMI Statele Unite, de asemenea consilier în cadrul Ministerului Fondurilor Europene, a făcut o scurtă prezentare și a recomandat noul său volum electronic, publicat în Coreea de Sud, referitor la șansele furnizate de Managementul Cunoașterii pentru dezvoltarea managerială și absorbția fondurilor europene.

De asemenea, a fost inclusă o prezentare mai amplă a Dnei Lector univ. dr. Mădălina ANDREI, Consilier în cadrul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, privind semnificațiilor Zilei Internaționale a Mării Negre, îndeosebi în strânsă relaționare cu obiectivele și sarcinile pe care, din unghiul de vedere al politicilor maritime, Uniunea Europeană vizează să le transpună în parteneriat cu Statele Membre.

Drept exemple de bune practici inovative, au fost evocate, de pildă, proiectul inovației în domeniul biotehnologieial companiei start-up Peelhy Biotech prin CEO Marius PĂȘCULEA și proiectul transnațional de cercetare și inovare în domeniul prevenirii și creșterii siguranței în domeniul sănătății publice intitulat generic ”STAMINA”, la care participa și Filiala de Cruce Roşie Sector 5 Bucureşti, prezidată de Dna Ana UNGUREANU, dar și setul de inițiative și proiecte finanțate din fonduri UE și EEA ale Asociației Armata Salvării/Asociației CRED, prin Dl Președinte Eugen LUCAN sau cele în favoarea dezvoltării veloturismului și valorificării patrimoniului cultural și natural al județului Caraș-Severin prin Conf. univ. dr. Miroslav Tașcu-Stavre. Din afara țării, la dezbateri au mai luat parte Consultant Wienfried SENKER (Landul Bavaria – Germania) și Ec. Corina POPESCU (Statul Ontario – Canada). Peste 100 de participanți au urmărit evenimentul live printr-o platformă dedicată și prin Facebook.

La final, conform tradiției, au fost decernate Diplomele de Excelență ”Social & Economic Innovation in the Black Sea Basin – Danube Region” următoarelor personalități: Prof. Adrian BOTICI – Școala Gimnazială Luncșoara (Bihor); Președinte Florian CIOLACU – Clubul Fermierilor din România; Ambasadorul Maritim Prof. Dr. Ing. Ovidiu Sorin CUPȘA; Președinte Dr. Mirela Monica IOVU – ACJSFB / CEC Bank; Drd. Sabina LEOPA – URBASOFIA; Conf. Univ. dr. Costin LIANU – Secretariatul Executiv al Consiliului Consultativ SUERD; Eugen LUCAN – Asociația Armata Salvării / Asociația CRED; Președinte Gabriel Răsvan TOADER – FPRM; Dna Gilda NICULESCU – ADR Sud Muntenia; Marius PĂȘCULEA, CEO Peelhy Biotech; Președinte Sergiu SEBEȘI – Asociația CSR Nest; Scriitoarea Maria TIMUC – Editura Dharana.

Deși circumstanțele momentului rămân complicate și afectate de impredictibilitatea crizei sanitare și economice actuale, la final, moderatorul Prof. Sever AVRAM a specificat importanța următoarelor orientări și măsuri ce ar merita luate în considerare privind îmbunătățirea procesului de implementare a Strategiei Dunării, cât și a strategiei emergente Dunăre-Marea Neagră-Portul Constanța: concordarea unei foi de parcurs între Consiliul Consultativ SUERD, alte organizații relevante în domeniu și Coordonatorul Național SUERD, precum și celelalte ministere de resort, privind inițiativele și proiectele prioritare de sprijinit și finanțat pentru România; formarea unui corp de consilieri și experți publici pe lângă MAE pentru a fundamenta prioritățile și a sprijini în mod concret și permanent procesul SUERD; racordarea pragmatică între viitoarele specializări inteligente la nivelul celor opt regiuni cu liniile de finanțare și orientările adoptabile pentru următorul exercițiu financiar UE; coagularea Agregatorului de Parteneriate Public-Private la nivel național, în special din perspectiva aplicării Pactului Ecologic UE, a Strategiei de Economie Circulară a României și, în genere, a Planului de Redresare UE, în care și România este parte și stat beneficiar.

Reuniunea s-a bucurat de sprijinul următorilor Sponsori tehnici: Camera de dialog a comunității oamenilor din comerț și afaceri ”RO-AT”, Birouldeimagine.ro, Centrul de Servicii de Asistență Socială Elena Branzea.

Parteneri Media Asociați: Agenția Națională de Presă AGERPRES, Radio7, Opinia Națională, Juridice.ro.

Parteneri Media: Finantare.ro, CaleaEuropeana.ro, PRwave.ro, Comunicații Mobile, CalendarEvenimente.ro, ComunicateMedia.ro, Tribuna Economica, BrandInfo.ro, SmartFinancial.ro, 24PHarte.ro, „Danubius infolio”, Tomisul Cultural, Buletin Dunărean.

Pentru conformitate,

Secretariatul Consorțiului Organizatoric

CIO-SUERD ”Jean Bart”

Mini Executive MBA (în limba engleză) ”Expert în Diplomație Internațională în contextul Digitalizării Transformative”

Plasat sub egida Catedrei Internaționale Onorifice „Jean BART” în sprijinul Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (CIO-SUERD), proiect fondat de Fundația EUROLINK-Casa Europei în parteneriat cu Academia Română (2012), a fost lansat cel dintâi program de tip Mini Executive MBA în limba engleză, adresat în special candidaților la o carieră în diplomație – afaceri internaționale și europene, care se raportează la cerințele piețelor globale, cu focalizare specială, inclusiv pe domenii conexe precum securitate, comunicare globală și digitalizare aplicată.

Programul de medie durată, desfășurat online în perioada septembrie – noiembrie 2020, se adresează atât studenților din anii terminali, cât și absolvenților, masteranzilor sau altor experți care țintesc să-și fixeze reperele de bază ale acestei abordări inter-disciplinare cu scopul practic de a-i pregăti pentru etapele viitoare de studiu și carieră profesională în contextul mondial evolutiv actual.

Catedra Internațională Onorifică „Jean BART” se bucură de afilieri și parteneriate de prestigiu: Consiliul Consultativ SUERD – Ministerul Afacerilor Externe; Consiliul Orașelor și Regiunilor Dunării (CoDCR – Viena / Ulm); European Network for Education & Training (EUNET – Bonn); Fundația Universitară a Mării Negre – Academia Română / Rețeaua EUROMED.

Programul desfășurat online (3 luni) este un curs de tip post-universitar, care se încadrează și în conceptul Uniunii Europene de tip ”lifelong learning”, promovat prin Centrul pentru Inovare și Dezvoltare la Distanță. Cursurile se desfășoară online, în limba engleză, incluzând consiliere periodică personalizată, prin intermediul unei platforme educaționale, accesibilă oricărui cursant în mod flexibil.

Participanții primesc, în urma evaluării finale, Certificat de Absolvire ”Expert în Diplomație Internațională în contextul Digitalizării Transformative” cu Anexa detaliată a modulelor și modalitatea de evaluare, eliberat de Catedra Internațională Onorifică „Jean Bart” CIO-SUERD, proiect fondat de Fundația EUROLINK-Casa Europei în parteneriat cu INCE – Centrul de Biodiversitate „Acad. David DAVIDESCU” al Academiei Române, instituție de învățământ care alături de Ministerul Educației este abilitată, cf. Legii nr 596/2001, să organizeze cursuri de formare de tip post-universitar și alte studii strategice avansate.

Înscrierile se fac in baza completării Formularului online de înscriere de pe siteul programului – http://ciosuerd.houseofeurope.ro/, conform principiului „Primul venit-primul servit”. Pentru înscriere timpurie (până cel târziu în data de 12 august 2020) se acordă un discount special. Termen limită pentru înscrieri: 31 august 2020.

Detalii suplimentare pot fi solicitate Secretariatului Tehnic CIO-SUERD prin e-mail: ciosuerd@gmail.com

Pentru conformitate,

CIO-SUERD ”Jean Bart”

c/o EUROLINK-Casa Europei

5 august 2020

16iul./20

BULETIN DUNĂREAN (15 iulie 2020)

Demararea proiectului transnațional AGORA – iulie 2020

În cadrul Programului Transnațional ”Dunărea”, axa 4.1 ”Îmbunătățirea capacităților instituționale pentru a face față provocărilor societale majore”, Asociația CLDR România a fost cooptată ca Partener Asociat în cadrul proiectului AGORA (Advanced coGeneration Options for Reintegrating local Assets), al cărui coordonator este Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Amintim că furnizorul de consultanță al proiectului este compania parteneră CLDR, URBASOFIA, condusă de Dr. Urb. Ing. Pietro ELISEI.

Prin proiect se intenționează realizarea unei platforme transnaționale în scopul standardizării politicilor publice și a bunei guvernanțe în macro-regiunea Dunării, din care face parte și România.

Lansarea celei de-a doua serii de formare online pentru Coach în nutriție sănătoasă

Sub egida maestrului IOAN, fondatorul noii construcții intitulate generic ”Academia Integrativă”, în urma succesului repurtat în urma primei ediții, Catedra Internațională Onorifică ”Jean Bart”, proiect fondat în parteneriat cu Academia Română (2012), a lansat înscrierile pentru cea de-a doua serie a cursului ”Coach pentru nutriție sănătoasă. Bazele condimentării creatoare”.

Participanții au ocazia specială de a adopta un program de nutriție sănătoasă prin intermediul condimentării integrative și a dobândi competențe și abilități practice privind aplicarea procedurilor referitoare la ceaiurile integrative, la soluțiile cu sare de la Marea Moartă și la programul de alimentație și revitalizare pe baza coaching-ului integrativ.

Informații și înscrieri: http://ciosuerd.houseofeurope.ro/cursuri-in-parteneriat/

Constituirea Clusterului Național de Bioeconomie Circulară

În cursul lunii iulie 2020, au continuat eforturile de coagulare a celui dintâi Cluster Național de Bioeconomie Circulară, care se bucură deja de sprijinul mai multe firme și centre de cercetare din țară, inclusiv din partea Academiei Române și IRCEM, care se află în curs de a finaliza strategia națională în domeniu.

Obiectivul central urmărit este oferirea de servicii membrilor privind în special accesarea fondurilor europene în domeniu, servicii coerente și cu eforturi financiare cât mai mici de marketing, promovare, branding și networking.

O lansare oficială este previzionată în cursul lunii septembrie 2020. Pentru informații suplimentare: ciosuerd@gmail.com

Noi perspective privind sporirea atractivității turistice și atragerea vizitatorilor străini

Recent, a avut loc agrearea Acordului de Parteneriat între Primăria Municipiului Sibiu și Fundația EUROLINK-Casa Europei privind organizarea Sesiunii de Informare și Training, cu sprijinul Reprezentanței Dunăre-Marea Neagră a Centrului Internațional de Excelență a Destinațiilor (CED, Montreal), destinată ridicării standardelor de excelență ale destinațiilor de ospitalitate turistică (OMD) și perfecționării managementului integrat al organizațiilor de profil. Pentru informații suplimentare: centrulnegresco@gmail.com

Soluții practice de reinventare – reconversie profesională în cele mai solicitate domenii prin CIO-SUERD ”Jean Bart”

În cadrul Centrului ”Student Support Mentors” ce reprezintă un accelerator al carierei pentru elevi, absolvenți și studenți, bazat pe metoda mentoratului, Catedra Internațională Onorifică ”Jean Bart” – proiect fondat în parteneriat cu Academia Română în anul 2012 – informează asupra lansării Taberei Estivale de Studii Aplicative (iulie-septembrie 2020).

Gândită după modelul de bune practici inițiat de decidenții din sistemul educațional francez, acest proiect are în vedere împrospătarea cunoștințelor și mai buna pregătire a următorilor pași în carieră de după vacanța de vară din acest an. Proiectul se va derula, în principal, prin următoarele cicluri de cursuri în sprijinul susținerii diverselor examene și atestării competențelor individuale:

  • Cultură cinematografică și literatură beletristică – destinat în special celor care susțin admiterea la universitățile de teatru și film (sesiunea de deschidere a avut loc în data de 8 iulie 2020)
  • Sesiuni interactive pentru competențe lingvistice și de conversație practică, după modelul British Council, pentru diverse tipuri de cerințe, pentru limbile franceză, spaniolă, italiană și engleză
  • Sesiuni interactive ”Limba română pentru cetățeni străini”

În plus, Centrul mai oferă, în mod original, și alte sesiuni dedicate perfecționării abilităților prin mentorat față în față, coaching de carieră, networking, managementul succesului academic, etc.

În acest sens, sesiunile interactive vor include, totodată: trucuri și stratageme pentru susținerea unui interviu de succes, întărirea inteligenței emoționale și sociale în scopul promovării brandului personal, stăpânirea tehnicilor-cheie a managementului timpului și stresului, public speaking pentru prezentarea proiectului de interes personal, eficiență în comunicare și prevenirea conflictelor în cadrul negocierilor legate de carieră, modalități de bază pentru focalizarea pe maximizarea rezultatelor pregătirii profesionale.

Opțional, sesiunile se organizează fie live, cu prezență fizică, cu sprijinul și la sediul Facultății de Drept a Universității Hyperion, cât și, mai ales pentru partea de consiliere, în sistem online, prin platforma electronică CIO-SUERD (de tip Moodle).

Din acest moment, înscrierile sunt deschise, iar acestea se pot realiza după consultarea websiteului și completarea formularului online: http://ciosuerd.houseofeurope.ro/student-support-mentors/

01iul./20

Învățământul online: dileme, provocări, soluții

Combaterea crizei provocate de pandemia de COVID-19 în educație și formare a devenit o temă importantă a dezbaterii europene actuale, iar Consiliului Uniunii Europene deja a invitat Statele Membre să examineze posibilitățile de inovare și de a accelera transformarea digitală, precum și de a dezvolta în continuare abilitățile și competențele digitale ale cadrelor didactice și ale formatorilor. 

Deși tehnologia digitală face astăzi parte din viața de zi cu zi, folosirea acesteia în educație reprezintă în continuare un domeniu insuficient exploatat. Decalajul digital dintre țările europene este multidimensional, atât în ceea ce privește calitatea accesului și a infrastructurii, cât și a conectivității (introducerea conexiunii în bandă largă de foarte mare capacitate în toate școlile europene) pentru toți copiii din sistemul educațional.

În luna iunie 2020, România ocupa locul 26 (din 28) în Indicele economiei și societății digitale (DESI), care monitorizează performanțele digitale globale din Europa și urmărește progresele înregistrate de țările UE în ceea ce privește competitivitatea digitală. Cele cinci domenii digitale vizate sunt: conectivitatea, competențele digitale, utilizarea internetului de către persoane fizice, integrarea tehnologiilor digitale de către întreprinderi și serviciile publice digitale. Pe de altă parte, deși România se clasează peste media UE la capitolul conectivitate, aceasta este folosită mai ales pentru accesul la rețelele sociale (82%) și foarte puțin pentru urmarea unui curs online (4%).

Comisia Europeană a pus la dispoziția cursanților, profesorilor și educatorilor, pe durata pandemiei de COVID-19, un set de resurse educative online, precum platforme online (de ex. eTwinning)  sau proiecte finanțate de UE (de ex. EduHack). În România, Școala pe net reprezintă o platformă prin care este sprijinit efortul profesorilor de a continua predarea în condițiile crizei sanitare.

Criza sanitară provocată de pandemia de coronavirus a afectat sistemul educațional din țara noastră, blocând activitatea școlilor, începând cu luna martie, și transferând comunicarea educațională în mediul online. Prin intermediul tehnologiei, se putea, teoretic, păstra conexiunile dintre elevi și învățarea formală.

            Din nefericire, acest lucru nu a fost posibil în toate școlile din România, iar un studiu recent a relevat o inegalitate de șanse la educație, în special cu referire la decalajul existent între elevii din mediul rural și cei din mediul urban, precum și un nivel al competențelor digitale destul de scăzut al cadrelor didactice. În plus, mesajele ezitante și întârziate ale Ministerului Educației cu privire la derularea activităților educaționale, de desfășurare a procesului de învățare online, au contribuit negativ la gestionarea situației de criză.

Autorii recomandă reglementarea unui cadru care să instituie obligativitatea utilizării unui instrument on-line pentru a asigura „dublarea” activităților educaționale tradiționale la nivelul unităților școlare. Prin platforma digital.educred.ro și manuale.edu.ro, există deja premisa transferului către o infrastructură care să susțină on-line procesul educațional tradițional, dar este necesar ca Ministerul Educației să susțină unitățile școlare și cadrele didactice în acest proces. Devine astfel o necesitate evaluarea competențelor digitale ale profesorilor și finanțarea unor programe de formare în vederea dezvoltării unor competențe digitale specifice.

Încurajarea colaborării, a transferului de cunoaștere, a schimbului de bune practici și resurse educaționale pentru pregătirea activităților de educație la distanță, este vizată și de  Managementul Cunoașterii (Knowledge Management – KM), care încurajează și sprijină încrederea și cooperarea între membrii organizației (școlare), inclusiv prin formarea Comunităților de (Bune) Practici (Communities of Practice – CoP). Membrii unei astfel de comunități sunt specialiști și practicieni care interacționează în mod regulat și construiesc relații care le permit să învețe unul de la altul. Membrii se angajează în activități comune și discuții, ajutându-se reciproc și împărtășind informații.  

Reproșul față de capacitatea școlii românești, în actuala structurare organizațională, de a raspunde provocarilor societale moderne, pieței muncii, partenerilor sociali și integrării socio-profesionale a educaților se datorează faptului că structurarea procesului educațional este inadaptat în fața cerinței unei abordări exploratorii și de tip colaborativ, așa cum propune modelul ”Communities of Practice” dezvoltat de Managementul Cunoașterii (KM).

Blended Learning” sau învățarea mixtă reprezintă o abordare care oferă soluții educaționale inovative prin intermediul unui combinații creative între predarea tradițională în clasă cu învățare prin activități online pentru profesori și elevi. Aceasta este considerată a fi o  metodologie educațională care permite ca învățarea să se extindă dincolo de zidurile școlii prin facilitarea unui acces mai bun la multiple resurse ale învățării. De menționat că în anumite sisteme mai avansate, precum cel american, încă din anul 2003, a fost anticipată dezvoltarea acestei noi abordări.

Prin combinarea celor două domenii – educația și tehnologia (mediile digitale și internetul), învățarea mixtă presupune diferite metode de furnizare a cunoștințelor și stiluri de predare/învățare. Conform rezultatelor obținute de unii cercetători, este de remarcat următoarea taxonomie a modelelor-cheie de învățare mixtă:

  1. Modelul ciclic” care ar presupune în mod prevalent că implicarea participanților în sistem online este în mod ciclic combinată cu cea față în față. Aceasta ar oferi avantajul unei verificări reciproce între rezultatele utilizării celor două metode și ar încuraja o sporită flexibilitate a participanților în raport cu combinarea celor două.
  2. Modelul flexibil” care ar implica valorizarea învățării online a elevilor, dar cu o monitorizare și un ghidaj oferit de un profesor, care este prezent fizic. 
  3. Modelul de auto-mixaj”, în care elevii optează în mod diferențiat pentru anumite cursuri, dar le experimentează într-un cadru în care se bucură de co-participarea unui profesor îndrumător, cât și a altor colegi
  4. Modelul virtual îmbogățit” care ar presupune că experiențele virtuale online sunt privite ca fiind îmbogățite doar periodic de prezența fizică a profesorului. Acest model se aplică cel mai bine nivelului universitar, deoarece se bazează pe o potențială independență sporită și o co-interesare mai mare în favoarea obiectivelor de carieră urmărite de către studenți.   

Propunerea acestor metodologii de lucru a fost avansată în perioade mai propice din unghiul de vedere al socializării combinate, în special între profesori și elevi, însă în noul context al crizei sanitare, au fost constrânse să fie re-analizate și adaptate la noi rigori în care și-au dovedit deja o anumită eficacitate și grad de receptivitate, mai ales în societățile și mediile școlare mai avansate și sprijinite în mod indirect de părinții elevilor implicați.

În baza provocărilor cu care ne confruntăm la ora actuală întregul proces este evolutiv și prezintă în mod inevitabil variații de eficacitate și interactivitate de la o regiune la alta, o zonă la alta sau chiar de la un profesor la altul, câtă vreme nu a exista un sistem de standarde coerente impuse la nivel național de către autoritățile în domeniu.

(Prof. Sandu Zamfirescu)