16iul./20

BULETIN DUNĂREAN (15 iulie 2020)

Demararea proiectului transnațional AGORA – iulie 2020

În cadrul Programului Transnațional ”Dunărea”, axa 4.1 ”Îmbunătățirea capacităților instituționale pentru a face față provocărilor societale majore”, Asociația CLDR România a fost cooptată ca Partener Asociat în cadrul proiectului AGORA (Advanced coGeneration Options for Reintegrating local Assets), al cărui coordonator este Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Amintim că furnizorul de consultanță al proiectului este compania parteneră CLDR, URBASOFIA, condusă de Dr. Urb. Ing. Pietro ELISEI.

Prin proiect se intenționează realizarea unei platforme transnaționale în scopul standardizării politicilor publice și a bunei guvernanțe în macro-regiunea Dunării, din care face parte și România.

Lansarea celei de-a doua serii de formare online pentru Coach în nutriție sănătoasă

Sub egida maestrului IOAN, fondatorul noii construcții intitulate generic ”Academia Integrativă”, în urma succesului repurtat în urma primei ediții, Catedra Internațională Onorifică ”Jean Bart”, proiect fondat în parteneriat cu Academia Română (2012), a lansat înscrierile pentru cea de-a doua serie a cursului ”Coach pentru nutriție sănătoasă. Bazele condimentării creatoare”.

Participanții au ocazia specială de a adopta un program de nutriție sănătoasă prin intermediul condimentării integrative și a dobândi competențe și abilități practice privind aplicarea procedurilor referitoare la ceaiurile integrative, la soluțiile cu sare de la Marea Moartă și la programul de alimentație și revitalizare pe baza coaching-ului integrativ.

Informații și înscrieri: http://ciosuerd.houseofeurope.ro/cursuri-in-parteneriat/

Constituirea Clusterului Național de Bioeconomie Circulară

În cursul lunii iulie 2020, au continuat eforturile de coagulare a celui dintâi Cluster Național de Bioeconomie Circulară, care se bucură deja de sprijinul mai multe firme și centre de cercetare din țară, inclusiv din partea Academiei Române și IRCEM, care se află în curs de a finaliza strategia națională în domeniu.

Obiectivul central urmărit este oferirea de servicii membrilor privind în special accesarea fondurilor europene în domeniu, servicii coerente și cu eforturi financiare cât mai mici de marketing, promovare, branding și networking.

O lansare oficială este previzionată în cursul lunii septembrie 2020. Pentru informații suplimentare: ciosuerd@gmail.com

Noi perspective privind sporirea atractivității turistice și atragerea vizitatorilor străini

Recent, a avut loc agrearea Acordului de Parteneriat între Primăria Municipiului Sibiu și Fundația EUROLINK-Casa Europei privind organizarea Sesiunii de Informare și Training, cu sprijinul Reprezentanței Dunăre-Marea Neagră a Centrului Internațional de Excelență a Destinațiilor (CED, Montreal), destinată ridicării standardelor de excelență ale destinațiilor de ospitalitate turistică (OMD) și perfecționării managementului integrat al organizațiilor de profil. Pentru informații suplimentare: centrulnegresco@gmail.com

Soluții practice de reinventare – reconversie profesională în cele mai solicitate domenii prin CIO-SUERD ”Jean Bart”

În cadrul Centrului ”Student Support Mentors” ce reprezintă un accelerator al carierei pentru elevi, absolvenți și studenți, bazat pe metoda mentoratului, Catedra Internațională Onorifică ”Jean Bart” – proiect fondat în parteneriat cu Academia Română în anul 2012 – informează asupra lansării Taberei Estivale de Studii Aplicative (iulie-septembrie 2020).

Gândită după modelul de bune practici inițiat de decidenții din sistemul educațional francez, acest proiect are în vedere împrospătarea cunoștințelor și mai buna pregătire a următorilor pași în carieră de după vacanța de vară din acest an. Proiectul se va derula, în principal, prin următoarele cicluri de cursuri în sprijinul susținerii diverselor examene și atestării competențelor individuale:

  • Cultură cinematografică și literatură beletristică – destinat în special celor care susțin admiterea la universitățile de teatru și film (sesiunea de deschidere a avut loc în data de 8 iulie 2020)
  • Sesiuni interactive pentru competențe lingvistice și de conversație practică, după modelul British Council, pentru diverse tipuri de cerințe, pentru limbile franceză, spaniolă, italiană și engleză
  • Sesiuni interactive ”Limba română pentru cetățeni străini”

În plus, Centrul mai oferă, în mod original, și alte sesiuni dedicate perfecționării abilităților prin mentorat față în față, coaching de carieră, networking, managementul succesului academic, etc.

În acest sens, sesiunile interactive vor include, totodată: trucuri și stratageme pentru susținerea unui interviu de succes, întărirea inteligenței emoționale și sociale în scopul promovării brandului personal, stăpânirea tehnicilor-cheie a managementului timpului și stresului, public speaking pentru prezentarea proiectului de interes personal, eficiență în comunicare și prevenirea conflictelor în cadrul negocierilor legate de carieră, modalități de bază pentru focalizarea pe maximizarea rezultatelor pregătirii profesionale.

Opțional, sesiunile se organizează fie live, cu prezență fizică, cu sprijinul și la sediul Facultății de Drept a Universității Hyperion, cât și, mai ales pentru partea de consiliere, în sistem online, prin platforma electronică CIO-SUERD (de tip Moodle).

Din acest moment, înscrierile sunt deschise, iar acestea se pot realiza după consultarea websiteului și completarea formularului online: http://ciosuerd.houseofeurope.ro/student-support-mentors/

01iul./20

Învățământul online: dileme, provocări, soluții

Combaterea crizei provocate de pandemia de COVID-19 în educație și formare a devenit o temă importantă a dezbaterii europene actuale, iar Consiliului Uniunii Europene deja a invitat Statele Membre să examineze posibilitățile de inovare și de a accelera transformarea digitală, precum și de a dezvolta în continuare abilitățile și competențele digitale ale cadrelor didactice și ale formatorilor. 

Deși tehnologia digitală face astăzi parte din viața de zi cu zi, folosirea acesteia în educație reprezintă în continuare un domeniu insuficient exploatat. Decalajul digital dintre țările europene este multidimensional, atât în ceea ce privește calitatea accesului și a infrastructurii, cât și a conectivității (introducerea conexiunii în bandă largă de foarte mare capacitate în toate școlile europene) pentru toți copiii din sistemul educațional.

În luna iunie 2020, România ocupa locul 26 (din 28) în Indicele economiei și societății digitale (DESI), care monitorizează performanțele digitale globale din Europa și urmărește progresele înregistrate de țările UE în ceea ce privește competitivitatea digitală. Cele cinci domenii digitale vizate sunt: conectivitatea, competențele digitale, utilizarea internetului de către persoane fizice, integrarea tehnologiilor digitale de către întreprinderi și serviciile publice digitale. Pe de altă parte, deși România se clasează peste media UE la capitolul conectivitate, aceasta este folosită mai ales pentru accesul la rețelele sociale (82%) și foarte puțin pentru urmarea unui curs online (4%).

Comisia Europeană a pus la dispoziția cursanților, profesorilor și educatorilor, pe durata pandemiei de COVID-19, un set de resurse educative online, precum platforme online (de ex. eTwinning)  sau proiecte finanțate de UE (de ex. EduHack). În România, Școala pe net reprezintă o platformă prin care este sprijinit efortul profesorilor de a continua predarea în condițiile crizei sanitare.

Criza sanitară provocată de pandemia de coronavirus a afectat sistemul educațional din țara noastră, blocând activitatea școlilor, începând cu luna martie, și transferând comunicarea educațională în mediul online. Prin intermediul tehnologiei, se putea, teoretic, păstra conexiunile dintre elevi și învățarea formală.

            Din nefericire, acest lucru nu a fost posibil în toate școlile din România, iar un studiu recent a relevat o inegalitate de șanse la educație, în special cu referire la decalajul existent între elevii din mediul rural și cei din mediul urban, precum și un nivel al competențelor digitale destul de scăzut al cadrelor didactice. În plus, mesajele ezitante și întârziate ale Ministerului Educației cu privire la derularea activităților educaționale, de desfășurare a procesului de învățare online, au contribuit negativ la gestionarea situației de criză.

Autorii recomandă reglementarea unui cadru care să instituie obligativitatea utilizării unui instrument on-line pentru a asigura „dublarea” activităților educaționale tradiționale la nivelul unităților școlare. Prin platforma digital.educred.ro și manuale.edu.ro, există deja premisa transferului către o infrastructură care să susțină on-line procesul educațional tradițional, dar este necesar ca Ministerul Educației să susțină unitățile școlare și cadrele didactice în acest proces. Devine astfel o necesitate evaluarea competențelor digitale ale profesorilor și finanțarea unor programe de formare în vederea dezvoltării unor competențe digitale specifice.

Încurajarea colaborării, a transferului de cunoaștere, a schimbului de bune practici și resurse educaționale pentru pregătirea activităților de educație la distanță, este vizată și de  Managementul Cunoașterii (Knowledge Management – KM), care încurajează și sprijină încrederea și cooperarea între membrii organizației (școlare), inclusiv prin formarea Comunităților de (Bune) Practici (Communities of Practice – CoP). Membrii unei astfel de comunități sunt specialiști și practicieni care interacționează în mod regulat și construiesc relații care le permit să învețe unul de la altul. Membrii se angajează în activități comune și discuții, ajutându-se reciproc și împărtășind informații.  

Reproșul față de capacitatea școlii românești, în actuala structurare organizațională, de a raspunde provocarilor societale moderne, pieței muncii, partenerilor sociali și integrării socio-profesionale a educaților se datorează faptului că structurarea procesului educațional este inadaptat în fața cerinței unei abordări exploratorii și de tip colaborativ, așa cum propune modelul ”Communities of Practice” dezvoltat de Managementul Cunoașterii (KM).

Blended Learning” sau învățarea mixtă reprezintă o abordare care oferă soluții educaționale inovative prin intermediul unui combinații creative între predarea tradițională în clasă cu învățare prin activități online pentru profesori și elevi. Aceasta este considerată a fi o  metodologie educațională care permite ca învățarea să se extindă dincolo de zidurile școlii prin facilitarea unui acces mai bun la multiple resurse ale învățării. De menționat că în anumite sisteme mai avansate, precum cel american, încă din anul 2003, a fost anticipată dezvoltarea acestei noi abordări.

Prin combinarea celor două domenii – educația și tehnologia (mediile digitale și internetul), învățarea mixtă presupune diferite metode de furnizare a cunoștințelor și stiluri de predare/învățare. Conform rezultatelor obținute de unii cercetători, este de remarcat următoarea taxonomie a modelelor-cheie de învățare mixtă:

  1. Modelul ciclic” care ar presupune în mod prevalent că implicarea participanților în sistem online este în mod ciclic combinată cu cea față în față. Aceasta ar oferi avantajul unei verificări reciproce între rezultatele utilizării celor două metode și ar încuraja o sporită flexibilitate a participanților în raport cu combinarea celor două.
  2. Modelul flexibil” care ar implica valorizarea învățării online a elevilor, dar cu o monitorizare și un ghidaj oferit de un profesor, care este prezent fizic. 
  3. Modelul de auto-mixaj”, în care elevii optează în mod diferențiat pentru anumite cursuri, dar le experimentează într-un cadru în care se bucură de co-participarea unui profesor îndrumător, cât și a altor colegi
  4. Modelul virtual îmbogățit” care ar presupune că experiențele virtuale online sunt privite ca fiind îmbogățite doar periodic de prezența fizică a profesorului. Acest model se aplică cel mai bine nivelului universitar, deoarece se bazează pe o potențială independență sporită și o co-interesare mai mare în favoarea obiectivelor de carieră urmărite de către studenți.   

Propunerea acestor metodologii de lucru a fost avansată în perioade mai propice din unghiul de vedere al socializării combinate, în special între profesori și elevi, însă în noul context al crizei sanitare, au fost constrânse să fie re-analizate și adaptate la noi rigori în care și-au dovedit deja o anumită eficacitate și grad de receptivitate, mai ales în societățile și mediile școlare mai avansate și sprijinite în mod indirect de părinții elevilor implicați.

În baza provocărilor cu care ne confruntăm la ora actuală întregul proces este evolutiv și prezintă în mod inevitabil variații de eficacitate și interactivitate de la o regiune la alta, o zonă la alta sau chiar de la un profesor la altul, câtă vreme nu a exista un sistem de standarde coerente impuse la nivel național de către autoritățile în domeniu.

(Prof. Sandu Zamfirescu)

Punerea bazelor primului parteneriat național în domeniul bio-economiei circulare în sprijinul aplicării Pactului Ecologic European

Cu ocazia desfășurării, la Casa Academiei Române, la finele săptămânii trecute, a unei reuniuni consultative de lucru, inițiată de Catedra Internațională Onorifică ”Jean Bart” în sprijinul Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (CIO-SUERD), proiect fondat de Fundația EUROLINK-Casa Europei în parteneriat cu Academia Română (2012), a fost adoptată Declarația de Bune Intenții în favoarea agreerii Acordului de Parteneriat destinat accesării finanțărilor disponibile și a altor oportunități de tip transnațional rezultate din Planul de Redresare pentru Europa și din Pactul Ecologic European. Prin aceste documente, adoptate sau în curs de a fi adoptate, România ar urma să primească consistente finanțări dintr-un buget consolidat pe termen lung estimat la circa 1100 miliarde euro pentru perioada 2021-2027.

Continue reading
25mai/20

BULETIN DUNĂREAN (25 mai 2020)

Soluții practice de reinventare – reconversie profesională în cele mai solicitate domenii prin CIO-SUERD ”Jean Bart”

Știați că cel mai important efect al recentei crize sanitare pentru Uniunea Europeană este pierderea estimată a 12 milioane de locuri de muncă cu normă întreagă? Conform Organizației Mondiale a Muncii, majoritatea posturilor pierdute vor fi în domeniul serviciilor alimentare – HORECA, producție industrială, retail și administrație publică.

Continue reading
06apr./20

Într-o nouă formulă, deschiderea ciclului de cursuri online pentru experți europeni

De ce criza epidemică ”COVID-19” exercită nu doar o presiune sanitară puternică, ci poate reprezenta și o mare oportunitate de reconversie profesională și economică?

Pe plan global, tranziția către digitalizare și extinderea utilizării muncii la distanță (remote work) constituiau deja o alternativă prioritară privind creșterea competitivității și schimbarea rutei profesionale a multor companii și angajați, nu doar din rândul tinerilor!

Continue reading
18feb./20

INVITAȚIE SPECIALĂ

Prin afilierea a opt itinerarii turistice din România la Programul ”European Cultural Routes” (Rutele Culturale Europene), gestionat de Consiliul Europei cu sprijinul Comisiei Europene și de Institutul European al Rutelor Culturale, se deschid pentru operatori din turism și zonele cu potențial în domeniu perspective deosebit de bune, inclusiv și în baza revizuirii Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (SUERD) și al stimulentelor cuprinse în noua Strategie de Dezvoltare Durabilă. Activarea profesionalistă a Organizațiilor de Management al Destinației (OMD), în baza Legii Turismului, oferă oportunitatea creșterii substanțiale a zonelor de proveniență a noilor grupuri de turiști la nivel mondial, dar și a creerii de noi locuri de muncă și a veniturilor obținute în industria ospitalității.

Spre a veni în sprijinul organizațiilor profesionale și patronale din turism, ca și al comunităților locale cu care se crează parteneriate public-private, a fost lansat Programul de Formare a Promotorilor și Experților în Managementul Destinației de Ospitalitate Turistică (OMD). Programul se adresează tuturor celor care vor să devină în mod rapid și flexibil Promotor sau/și Expert, să dezvolte o carieră de succes în expertiza / consultanța acordată operatorilor și beneficiarilor zonelor / obiectivelor din industria ospitalității, să dețină o abordare inovativă și inter-disciplinară spre a fi în mod profitabil în contact cu bunele practici și rețelele de parteneri care derulează proiecte cu finanțare europeană.

Cele două categorii de practicieni pentru a lucra în Organizațiile de Management al Destinației sunt:

– Promotori / organizatori evenimente – pentru persoanele cu studii medii sau universitare nefinalizate

– Experți în managementul ospitalității – pentru absolvenți de studii superioare

Organizatorii Programului sunt: Reprezentanța Dunăre-Marea Neagră a CED – Centrul Internațional pentru Excelența Destinațiilor, membru afiliat UNWTO – Organizația Mondială a Turismului; Catedra Internațională Onorifică ”Jean Bart” în sprijinul Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (CIO-SUERD), proiect coordonat de Fundația EUROLINK-Casa Europei și fondat în parteneriat cu Academia Română; Departamentul de Training și Consiliere al Asociației ”Comunitățile Locale Riverane Dunării” CLDR, membră a Consiliului Orașelor și Regiunilor Dunării (CoDCR, Viena).

Având un caracter multi- și inter-disciplinar, cursurile se încadrează în conceptul UE de tip ”lifelong learning”, promovat de Comisia Europeană, desfășurându-se online, prin intermediul unei platforme educaționale, accesibilă oricărui cursant în mod flexibil. Participanții primesc, în urma evaluării finale, Certificat de Absolvire cu Anexă detaliată a modulelor și modalitatea de evaluare, eliberat de Catedra Internațională Onorifică „Jean Bart”, Asociația CLDR și Reprezentanța Dunăre-Marea Neagră a CED – Centrul Internațional pentru Excelența Destinațiilor, membru afiliat UNWTO – Organizația Mondială a Turismului. Oportunitățile și beneficiile pentru cursanți includ, printre altele, eliberarea Scrisorii de Recomandare către angajatori, posibilitatea de a face stagii profesionale în companii și organizații membre sau partenere și cooptarea în cadrul Grupurilor de Lucru CLDR.

Detalii suplimentare și înscrieri se pot solicita Secretariatului CIO-SUERD la adresa ciosuerd@gmail.com, până cel târziu în data de 29 februarie 2020 sau direct pe siteul programului: http://ciosuerd.houseofeurope.ro/promotor-expert-omd